Верховный Суд подтвердил законность налогового уведомления-решения, касающегося применения штрафных санкций за несоблюдение установленных сроков регистрации налоговых накладных.
Государственная налоговая служба сообщает, что судом кассационной инстанции поддержана позиция контролирующего органа относительно правомерности принятого налогового уведомления-решения, которым к истцу применен штраф за нарушение предельных сроков регистрации налоговых накладных в Едином реестре налоговых накладных.
Верховним Судом зазначено, що з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Отже, з 27.05.2022 припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Також Судом зауважено, що Закон України від 12.01.2023 № 2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Прикінцеві положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" (далі - Закон № 2876-IX) не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов'язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Отже, поширювати положення пунктів 89 і 90 на правовідносини, які вже завершилися (зокрема, податкові накладні, що були оформлені та зареєстровані з порушенням термінів, визначених пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, до внесення змін Законом № 2876-IX), є недоцільним. Таким чином, знижені розміри штрафів можуть бути застосовані лише до податкових накладних, які були складені та зареєстровані з порушенням термінів після вступу в силу Закону № 2876-IX, або до тих накладних, термін реєстрації яких не завершився на момент набрання чинності цим законом (08.02.2023).
Ураховуючи, що усі спірні податкові накладні були зареєстровані у 2022 році, тобто до набрання чинності Законом № 2876-IX, застосуванню підлягали загальні норми, що передбачають відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, а саме: пункт 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Суддівська колегія акцентує увагу на тому, що камеральна перевірка відбулася у січні 2023 року. Водночас, у випадку реальної неможливості виконання податкових зобов'язань, позивач повинен був подати відповідну заяву до податкового органу до 30 вересня 2022 року, що стало б передумовою для перевірки, яка відбулася значно пізніше.
При цьому посилання на сам факт запровадження воєнного стану в Україні не може безумовно вважатись поважною причиною для звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних, норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачають звільнення від відповідальності, зокрема за порушення строків реєстрації податкових накладних, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов'язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Позивач мав реальну можливість та достатній строк до проведення перевірки для звернення з відповідною заявою про неможливість виконання податкових обов'язків, але докази такого звернення у матеріалах справи відсутні, у зв'язку з чим посилання позивача на такі обставини є безпідставними.
Таким чином, 21 серпня 2024 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду розглянув справу № 440/8796/23 і задовольнив касаційну скаргу Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби, яке займається великими платниками податків. Постанову Полтавського окружного адміністративного суду, ухвалену 19 вересня 2023 року, а також рішення Другого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2024 року було скасовано. Суд ухвалив нове рішення, згідно з яким адміністративний позов платника податків до Північного міжрегіонального управління ДПС щодо визнання податкового повідомлення-рішення незаконним та скасування його залишено без задоволення.