"Заборона на азартні ігри": карткові трансакції будуть обмежені
провідна експертка з фінансового моніторингу ГЛОБУС БАНКУ
Банки після постанови Нацбанку обмежили проведення транзакцій з MMC-кодом (кодом категорії бізнесу) "Азартні ігри" коштом карткового "кредитного ліміту".
Такі обмеження є елементом всесвітньої стратегії протидії "тіньовим" p2p-переказам, що включає встановлення лімітів на кількість та обсяг транзакцій.
Нові можливі обмеження за сумами (до 100 тис. грн на місяць) та кількості транзакцій (30 транзакцій на місяць) стосуватимуться виключно p2p-переказів. При цьому на рахунок можуть надходити інші кошти (заробітна плата, пенсія, стипендія, допомога родичів і т.д.).
Під такі обмеження не потрапляють розрахунки в магазинах і придбання будь-яких товарів. Таким чином, для звичайного власника картки суттєвих змін не буде: понад 95% населення не помітять нових "лімітів".
Як банк виявляє підозрілі транзакції, пов'язані з можливими протиправними діями, включаючи участь власника картки в незаконних онлайн-азартних іграх?
Комерційні банки уважно аналізують незвичну активність електронних платіжних засобів у порівнянні з попередніми періодами. Наприклад, різке зростання кількості карткових транзакцій у певні дні або збільшення обсягів фінансових операцій, які не мають офіційного підтвердження, викликає їхню особливу увагу.
Також банки здійснюють аналіз відповідності операцій з наявними даними про клієнта (його місце роботи, джерело доходів тощо) і вивчають інтернет-ресурси, на яких клієнт купує товари, оплачує послуги або ж з яких він отримує кошти.
Більшість користувачів банківських p2p-переказів зазвичай виконують обмежену кількість транзакцій на невеликі суми. Тому будь-яка підвищена активність з їхнього боку завжди підлягає ретельному аналізу.
Адже опосередковано банк може бути "втягнутим" або ж стати співучасником можливих протиправних дій. Репутація фінустанови здобувається роками, яку можна втратити лише через один, але гучний скандал.
Підкреслю, що для запобігання непорозумінь між клієнтом і банком ключовим є ефективність "комунікативного ланцюга": з одного боку, банк формує спеціальні консультаційні відділи, які повинні надавати клієнтам повну та всебічну інформацію на їхні запити.
З іншого боку, цей тип комунікації вимагає зворотного "руху" — оперативної відповіді клієнта на запити банку, а також надання додаткової інформації та документів, необхідних для безперешкодного виконання бажаних операцій.
Передусім, ні за яких обставин не слід приймати пропозиції "легкого заробітку" за переказ грошей. Для того, щоб "заробити", вам пропонують відкрити новий банківський рахунок або надати свій існуючий рахунок разом з реквізитами та доступом до інтернет-банкінгу третім особам. За це обіцяють одноразову винагороду або відсоток від суми проведених транзакцій.
Згідно з нашою інформацією, на подібні пропозиції нерідко пристають пенсіонери, студенти та люди з низькими доходами. Часто вони не усвідомлюють можливих наслідків своїх дій.
"Погоджуючись обміняти свої дані на порівняно невеликі суми, клієнт ризикує зіткнутися з серйозними проблемами. Регулятор планує запровадити централізовані реєстри, де зберігатимуться дані осіб, які брали участь у таких чи подібних схемах. Ця інформація буде доступна всім учасникам банківського та фінансового ринків."