Боротьба з нелегальним гральним бізнесом в Україні: досягнення влади та нові виклики


В останні роки питання нелегального грального ринку стало серйозною проблемою для українського уряду та суспільства. Нелегальні азартні ігри не лише підривають економічну стабільність, але й ставлять під загрозу безпеку громадян, сприяючи поширенню ігрової залежності та інших соціальних негараздів. Видання "Коментарі" вирішило дослідити, як українська влада протидіє нелегальному гральному бізнесу, а також які санкції застосовуються до тих, хто експлуатує людські вразливості.

Незаконні азартні ігри в Україні

Нелегальний гральний бізнес, як явище, не нове, і його витоки починаються ще з 90-х років минулого століття, коли в Україні почали з'являтися перші підпільні казино та ігрові автомати. Особливістю сучасного гемблінгу є його масовий перехід в онлайн: тепер щоб прийняти участь у азартній грі громадянину достатньо мати смартфон та доступ в інтернет. Натомість, сучасні онлайн-казино пропонують різні варіанти поповнення і виведення коштів: від банківських карток та електронної валюти до крипти, чим не могли не скористатися різноманітні шахраї, які видають себе за легальних учасників грального бізнесу.

Безумовно, Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) не могла залишитися байдужою до даної проблеми, використовуючи всі доступні засоби та заходи для боротьби з цим явищем.

На жовтень 2024 року КРАІЛ зафіксувала понад 305 нелегальних ігрових вебсайтів, які функціонують без відповідної ліцензії. Завдяки зусиллям, спільно здійсненим разом із Службою безпеки України та іншими контрольними органами, з квітня по вересень 2024 року було обмежено доступ до 3200 доменів.

Ця співпраця також передбачала заборону 444 вебсайтів, які функціонували нелегально, відповідно до вказівок Національного центру оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами.

Нещодавно КРАІЛ встановила співпрацю з компанією Meta Platforms Inc., що володіє одними з найбільших соціальних мереж у світі, такими як Фейсбук та Інстаграм. Завдяки цій угоді вдалося створити ефективний механізм для блокування реклами нелегальних онлайн-казино на зазначених платформах.

За словами Антона Кучухідзе, голови Ukrainian Gambling Council, чим більше нелегальних учасників ринку азартних ігор закриються, тим простіше буде працювати легальним компаніям. Адже, придбавши ліцензії та сплачуючи податки до бюджету, оператори гемблінгового бізнесу мають працювати у нормальному конкурентному середовищі, яке має їм забезпечити держава.

Останніми роками український нелегальний гемблінг активно залучав банки до шахрайських схем, що не залишилося непоміченим для державних контролюючих органів. Зокрема, це стосується практик міскодингу та метчинг.

Міскодинг, або "неправильне кодування", являє собою складну схему, що використовується для маскування реального джерела транзакцій у фінансових установах. Ця практика зазвичай включає свідоме застосування неточних або неправдивих торгових категорій (Merchant Category Codes, MCC), що дозволяє кваліфікувати транзакції як менш ризиковані або непов'язані з певними видами діяльності, наприклад, азартними іграми. Завдяки такій маніпуляції, ці платежі можуть обходити жорсткі правила та контроль, встановлені банками або регуляторними органами, а також уникати пильної уваги з боку наглядових структур.

Міскодинг слугує інструментом для приховування справжніх фінансових транзакцій, що дає змогу незаконним операторам уникати податкових зобов'язань, обходити правила, що регулюють азартні ігри, а також ігнорувати інші юридичні вимоги. Наприклад, кошти, отримані від нелегальних онлайн-казино, можуть бути зашифровані як звичайні покупки в інтернет-магазинах або як послуги, не пов'язані з азартними розвагами.

Метчинг — це ще один популярний метод, що використовується для маскування реального призначення та одержувачів фінансових ресурсів. У рамках цієї схеми учасники вносять кошти на свої рахунки для гри, проте гроші залишаються заблокованими в платіжній системі, без вказівки остаточних отримувачів.

У 2023 році правоохоронці викрили злочинну схему, що полягала у відмиванні незаконно здобутих коштів через фінансові установи. Як повідомив Олексій Жмеринецький, член тимчасової слідчої комісії Верховної Ради, до цієї діяльності були залучені шість українських банків, а також працівники Національного банку України. Вони, перебуваючи у змові з супермаркетами та автозаправними станціями, "ігнорували" ці операції й відсутність даних про кінцевих бенефіціарів. У результаті, гроші переводилися на рахунки приватних осіб, які отримували їх у вигляді тіньових зарплат від торговельних мереж та АЗС.

Внаслідок цього Національний банк України анулював ліцензію на банківську діяльність і розпочав ліквідацію українського транзакційного банку IBOX BANK. Інші фінансові установи, такі як "Укргазбанк" і "Сенс Банк", були змушені заплатити великі штрафи в багатомільйонному розмірі.

Одним з дієвих підходів у боротьбі з шахрайськими схемами у сфері гемблінгу стало впровадження єдиного банківського коду для виведення коштів гравців. Цей крок з боку держави забезпечив стандартизацію процесів виведення виграшу, що значно зменшило кількість технічних помилок і затримок, сприяючи прозорішій роботі гральної індустрії. Уніфікація процедур також посилила безпеку фінансових транзакцій, зменшуючи ризики використання шахрайських схем, таких як міскодинг та метчинг. Більше того, це дало змогу вдосконалити контроль за фінансовими потоками, що дозволяє державним органам більш ефективно відстежувати переміщення коштів і вчасно виявляти підозрілі операції. Впровадження цього коду суттєво збільшило надходження до державного бюджету від оподаткування гемблінгової діяльності.

Ще один значний крок у зміцненні регулювання азартного бізнесу в Україні полягає у впровадженні системи онлайн-моніторингу. Відповідно до рішення, ухваленого Кабінетом Міністрів, затверджено механізм функціонування Державної системи онлайн-моніторингу, що змінить правила гри на ринку. Ця система надасть чіткі рекомендації щодо організації та експлуатації, визначить категорії користувачів, встановить рівні доступу та передбачить співпрацю з Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) та операторами азартних ігор.

За словами голови КРАІЛ Івана Рудого, впровадження цієї системи відкриває нові можливості для регулювання та нагляду за гральною сферою. Зокрема, система дозволить контролювати обіг фінансових коштів, отримувати дані від грального обладнання в режимі реального часу та захищати інформацію про транзакції. Таким чином, онлайн-моніторинг допоможе припинити ухилення від сплати податків і забезпечити дотримання принципів відповідальної гри, що сприятиме прозорості та підвищенню рівня довіри до легального грального ринку.

Так як явище нелегального гемблінгу не є проблемою тільки нашої держави, варто враховувати досвід інших країн при вирішенні даної проблеми.

У Великій Британії уряд активно вживає заходів для боротьби з нелегальним гемблінгом та зменшенням негативного впливу азартних ігор на населення. Одним із перших значних кроків стало зменшення у 2019 році максимально допустимої ставки в букмекерських автоматах з фіксованими коефіцієнтами (FOBT) зі £100 до £2. Це рішення сприяло обмеженню ризикованих ставок і зменшенню втрат гравців. Однак, уряд не зупинився на досягнутому, і вже у 2024 році планується запровадження обмежень для ставок в онлайн-слотах. Для гравців молодше 25 років допустима ставка становитиме не більше £2, а для старших гравців - не більше £5. Очікується, що ці нововведення набудуть чинності до кінця 2024 року, що посилить регуляцію та захист у сфері онлайн-гемблінгу.

У США боротьба з нелегальним гемблінгом базується на поєднанні федеральних законів, державних регуляцій та співпраці з правоохоронними органами. Одним із ключових законів є Unlawful Internet Gambling Enforcement Act (UIGEA), ухвалений у 2006 році, який забороняє обробку платежів для нелегальних азартних ігор в Інтернеті. Хоча цей закон не забороняє самі азартні ігри, він значно ускладнює фінансові операції для нелегальних операторів, змушуючи банки та платіжні системи блокувати такі транзакції. Wire Act обмежує використання електронних засобів комунікації для передачі ставок, що ускладнює діяльність онлайн-казино, а закон 18 U.S. Code § 1955 передбачає кримінальну відповідальність для тих, хто керує нелегальним бізнесом азартних ігор.

На рівні окремих штатів реалізуються різноманітні законодавчі ініціативи, які мають на меті регулювання азартних ігор та зменшення впливу нелегальних операторів. Декілька штатів вже легалізували різні види азартних розваг, зокрема онлайн-беттинг, що сприяє контролю над ринком та захисту прав споживачів. Американська асоціація азартних ігор (AGA) активно взаємодіє з правоохоронними органами, проводячи дослідження та розслідування для вивчення масштабів нелегального гемблінгу. Нещодавно запропонований законопроект SAFE Bet Act має на меті встановлення єдиних стандартів у сфері спортивного беттингу та регулювання реклами, акцентуючи увагу на захисті споживачів за допомогою сучасних технологій, зокрема штучного інтелекту.

В результаті, протистояння нелегальному гральному бізнесу залишається актуальним, адже це ключовий елемент для забезпечення економічної стабільності України. Впровадження сучасних технологічних рішень, активна співпраця з міжнародними агентствами та удосконалення контролю за фінансовими потоками сприятим формуванню більш прозорої та ефективної регуляторної системи, що забезпечить рівні можливості для всіх гравців на ринку.

Related posts