Гетманцев дав зрозуміти, що інтернет-провайдерам варто припинити роздрібнення бізнесу через ФОПи -- Delo.ua


Оскільки сегмент фіксованого зв'язку та Інтернету часто маскується під фізичних осіб-підприємців, держава втрачає значні обсяги податкових надходжень і платежів єдиного соціального внеску.

Про це розповів голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев у своєму блозі у виданні "Главком".

Очільник парламентського комітету повідомив, що підприємства формують множинні юридичні особи на пільговій податковій системі або залучають ФОП для надання послуг у межах міста, житлового району, групи будинків чи навіть одного будинку.

Дроблення залежить від масштабів бізнесу: інколи це може бути 2-5 ФОП, а "чемпіони ринку" мають близько 300 суб'єктів господарювання (ФОП та юридичних осіб) на спрощеній системі оподаткування.

Щоб глибше осягнути схему, Гетманцев представив кілька прикладів:

Загальний дохід цих "ринкових лідерів" сягнув 1,44 мільярда гривень.

А держава, своєю чергою, через існування по суті "внутрішнього офшору" у вигляді спрощеної системи оподаткування при наданні послуг з доступу до мережі Інтернет втрачає більше 3 млрд. грн. на рік.

"Хочу, щоб сірий ринок фіксованого Інтернету почув цей сигнал", - заявив голова податкового комітету ВР, адже мова йде не тільки про втрати держави, що під час триваючої повномасштабної війни, коли кожна копійка на рахунку - досить цинічно.

"Ми крокуємо до Європейського Союзу, де подібне застосування спеціального режиму підтримки малого і мікробізнесу є абсолютно неприпустимим, про що ми неодноразово чули від наших міжнародних партнерів", - підкреслив Гетманцев.

За словами Гетманцева, від подібної діяльності провайдерів виникають наступні наслідки:

Для тих, хто співпрацює з неофіційними провайдерами:

Гетманцев підкреслює, що для підтвердження масштабів тіньової економіки в галузі надання послуг фіксованого зв'язку та Інтернету, варто лише звернути увагу на показники капітальних інвестицій за минулий рік:

Також голова комітету ВР зауважує, що галузь доволі багата, а в умовах, коли через часті знеструмлення вона залишається працювати стабільно - вона має додаткові переваги та, відповідно, зростання виручки.

Загальні доходи від надання послуг фіксованого зв'язку у 2023 році склали 21,2 млрд. грн., зростання порівняно з попереднім роком на 33,3% (для порівняння - доходи операторів мобільного зв'язку - 61,7 млрд. грн., темпи збільшення порівняно з 2022 роком - лише 9,8%).

Середній дохід від одного користувача послуг стаціонарного зв’язку становить 219 гривень, тоді як у мобільного зв’язку цей показник дорівнює лише 102,1 гривні.

"Тож зрозуміло, що сегмент фіксованого зв'язку та Інтернету не зміг не скористатись можливістю масово маскуватись під фізичних осіб-підприємців", - підкреслює Гетманцев.

Перевага незаперечна - з одного користувача отримано 219 грн доходу, при цьому спрощена система оподаткування вимагає лише 10,95 грн податків, що значно менше порівняно з загальною системою, де податкове навантаження становило б 75,34 грн, тобто майже в сім разів більше", - зазначено в його повідомленні.

За словами Гетманцева, нещодавно в обговореннях фігурують близько десяти "сірих" і "чорних" схем щодо сплати податків та ведення бізнесу, які поступово зникають з життя українців.

Голова податкового комітету підкреслив: "Незважаючи на спротив численних кланів, які протягом останніх тридцяти років експлуатували ці схеми, процес ліквідації ресурсної бази тіньової економіки просувається повільніше, ніж ми очікували. Однак ці зміни є неминучими і будуть лише посилюватися в рамках перемовин і виконання умов для вступу до ЄС".

Ось кілька прикладів, де можна оцінити результат:

Лікеро-горілчана галузь. Податкова ефективність з ПДВ по її підприємствах за три роки зросла більш ніж у півтора рази. Є підприємства, де податкове навантаження збільшилось удвічі, у декого - з нуля до найвищого по галузі рівня.

Ювелірна промисловість - рік до року можна побачити збільшення цього показника у 2,2 рази.

Сектор пального, тютюнової продукції та гральної індустрії змушений розпочати діяльність відповідно до законодавчих норм і чесних правил.

Ринок електроніки довгий час звик до продажу дорогих брендів через фізичних осіб-підприємців для зменшення податкового навантаження, але наразі спостерігається позитивна динаміка змін.

Зрештою, Гетманцев зазначив, що свідомо утримується від повного розкриття назв згаданих компаній та інших, які діють за аналогічними схемами, оскільки сподівається, що вони, володіючи багатомільйонними оборотами, змінять свою поведінку.

"У разі відмови, держава володіє широким арсеналом засобів, щоб дисциплінувати тих, хто не бажає діяти за європейськими бізнес-стандартами, поступово усуваючи можливості для великих компаній приховуватися під виглядом малого бізнесу та шкодити інтересам країни", - підкреслив голова податкового комітету Верховної Ради.

Спеціальна представниця США з питань економічного відновлення України Пенні Пріцкер переконана, що для зростання доходів Україна повинна розпочати з реформування митниці та боротьби з нелегальними ринками, а не з підвищення податків.

"У вас є доходи, яких ви не отримуєте і які ви мали б отримати сьогодні. Зосередьмося спочатку на цьому", - сказала Пріцкер.

Вона підкреслила, що пропонувала впровадити цифровізацію в митну службу, щоб зменшити рівень корупції.

"Спецпредставниця США пояснила, що сірі ринки сигарет, алкоголю та електроніки, які можуть бути реалізовані на великому ринку, становлять значне джерело прибутку. Саме тому ми рекомендували українському уряду приділити цьому першочергову увагу."

Related posts