Європейський досвід для України у сфері гемблінгу: ліцензування, податки на виграші та рекламні стратегії


Українська система регулювання азартних ігор, яка за останні роки зазнала значних змін, перебуває на етапі становлення. Європейський досвід може бути корисним для адаптації українського законодавства в цій сфері, особливо у питаннях гармонізації нормативних актів та відповідності правилам ЄС. Тому саме зараз варто вивчати досвід європейських країн, що мають розвинуті та успішні системи регулювання азартних ігор, аналізувати їхні основні правові стандарти та організаційні аспекти.

Азартні ігри в Україні. Зображення з публічних ресурсів

Насамперед це:

* Ліцензування: організатори гемблінгу з Європейського Союзу та країн Європи поза ЄС можуть отримати ліцензію для проведення азартних ігор за заздалегідь встановленим та незмінним механізмом, проте він має свої особливості в кожній із держав.

* Оподаткування: європейські держави застосовують різні методи до оподаткування грального бізнесу. Єдиного стандарту немає, але основні принципи оподаткування гемблінгу схожі, відмінності ж полягають переважно у відсоткових ставках та розмірах ліцензійних зборів.

* Реклама: кожна європейська країна встановлює свої дозволи та обмеження на рекламу азартних ігор. Проте в усіх країнах Євросоюзу:

* Міжнародне співробітництво: важливо враховувати міжнародний досвід та співпрацю з іншими регуляторами азартних ігор. Практика обміну досвідом серед національних регуляторів гемблінгу є одним із наріжних каменів формування спільної європейської політики щодо розвитку ринку азартних ігор.

Розглянемо досвід регулювання гемблінгу у країнах Європи на прикладі Італії, Великої Британії, Нідерландів, Польщі та Румунії. Такий вибір обумовлений різними політико-економічними умовами, що формували регуляторну та фіскальну політику стосовно ринку азартних ігор у цих країнах. Попри безліч розбіжностей, поточна ситуація у сфері регуляції та оподаткування має достатньо велику кількість спільних рис. Ця спільність забезпечується завдяки тісному міжнародному співробітництву.

Азартні ігри в Італії стали легальними ще на початку XX століття, проте з часом законодавство зазнавало численних змін. На сьогоднішній день Італія має одне з найбільш сучасних і конкурентоспроможних гральних регулювань серед країн Європейського Союзу.

Вся ігрова активність та вимоги до ліцензування організаторів казино в Італії регулюється урядовою установою під назвою "Автономна адміністрація державних монополій" (Amministrazione Autonoma dei Monopoli di Stado, AAMS). Ця структура була заснована на основі Законодавчого декрету № 300 від 30 липня 1999 року. Це організація з юридичним статусом та значною нормативною, адміністративною, організаційною, бухгалтерською та фінансовою автономією. Її основним завданням є захист інтересів гравців від шахрайства, невиплати виграшів та порушення зобов'язань з боку організаторів.

Також у її повноваження входить видача ліцензій, реєстрація гральних компаній, контроль та регулювання гемблінгової діяльності. Агенція активно бореться з нелегальним бізнесом, обчислюючи підпільні об'єкти незареєстрованих казино, а правоохоронці закривають їх і заводять кримінальні справи. Порушення правил теж жорстко карається: вилучається ліцензія або зупиняється її дія.

Азартні ігри у Великій Британії підлягають контролю Комісії з азартних ігор, яка діє на підставі Закону про азартні ігри 2005 року. Цей орган регулює різноманітні види азартних ігор, включаючи онлайн-гемблінг, спортивні ставки, казино та лотереї, забезпечуючи відповідність стандартам справедливості, чесності та прозорості. Комісія також видає ліцензії, зокрема для операторів онлайн-ігор.

Комісія має повноваження здійснювати розслідування, забезпечувати виконання правил та накладати штрафи за їх порушення.

Легальний ринок азартних ігор у Нідерландах перебуває на етапі оновлення. Головний національний регулятор у цій сфері - Управління азартних ігор Нідерландів (Netherlands Gaming Authority, Kansspelautoriteit, NGA), був заснований лише у 2012 році. NGA відповідає за видачу ліцензій на азартні ігри та регулювання діяльності більшості гральних закладів, включаючи онлайн-операторів. Крім того, для ігрових автоматів необхідно отримати ліцензію від місцевого муніципалітету.

Регуляцією азартних ігор займається також Митне і податкове управління Нідерландів (Belastingdienst). Політичну відповідальність за все, що пов'язано з азартними іграми, несе міністр з питань правового захисту.

1 квітня 2021 року Нідерландське управління азартних ігор офіційно відкрило ринок онлайн-гемблінгу в країні, надавши ліцензію на цей вид діяльності. Основними нормативними документами, що регулюють азартні ігри в Нідерландах, є Закон про азартні ігри (BGA) та Закон про оподаткування ставок і азартних ігор (BGTA).

Польська гральна індустрія підлягає суворому регулюванню відповідно до Закону про азартні ігри, який встановлює державну монополію на лотереї, теле-бінго та онлайн-казино. Відповідно до закону, іноземні оператори зобов'язані отримувати польську ліцензію для надання послуг онлайн-ставок. Сайти, що здійснюють діяльність без необхідної ліцензії, блокуються та потрапляють до Реєстру нелегальних гральних сайтів. Унаслідок цього іноземні компанії часто прагнуть отримати ліцензію через створення юридичної особи, яка працює виключно на території Польщі.

Видача ліцензій на азартні ігри в Польщі є прерогативою Міністерства фінансів. Цей державний орган забезпечує дотримання всіх законодавчих вимог, здійснює ліцензування та контролює законність діяльності у сфері азартних ігор. При цьому, Міністерство фінансів має право передавати свої повноваження спеціалізованим підрозділам для виконання цих завдань.

Ринок азартних ігор в Румунії розвивається вже п'ятнадцятий рік. У 2010 році було ухвалено закон, що легалізував онлайн-ігри, зобов'язавши компанії отримувати державну ліцензію. Водночас не існувало органу, який міг би видати таку ліцензію....

Врешті-решт, через три роки уряд заснував державний орган для контролю за онлайн-гемблінгом у країні - ONJN, який є підзвітним Міністерству фінансів Румунії. Цей орган наділений правом застосовувати законодавство, а також має повноваження видавати ліцензії та дозволи для операторів грального ринку.

Ліцензія видається на 9 років, вартість кожної - 7 млн євро. Крім того, кожна ліцензія оподатковується щорічним збором у розмірі 3% від GGR (Gross gaming revenue, який також називають ігровим доходом). Також організатори мають інвестувати суму, що дорівнює 0,2% від їхнього GGR, у кампанії з соціальної відповідальності гемблінгу.

Одна бізнес-група не може володіти більш ніж п'ятьма ліцензіями.

Ліцензії на азартні ігри поділяються на три типи:

Комісія з азартних ігор відповідає за видачу операційних та персональних ліцензій, тоді як місцева влада займається наданням ліцензій на приміщення.

Ліцензії на ведення діяльності потрібні підприємствам, що надають послуги як гральні заклади на території Великої Британії. Вони поділяються на віддалені (для онлайн-ігор) і не віддалені. Крім того, у поєднанні з цими ліцензіями можуть бути потрібні додаткові, аби охопити конкретні гральні послуги і види діяльності, не згадані в основній ліцензії.

Вартість отримання ліцензії на азартні ігри у Великій Британії визначається кількома чинниками, серед яких тип ліцензії та валовий дохід від азартних ігор (GGY) оператора. Наприклад, оператори з GGY менше 550 000 фунтів стерлінгів повинні сплатити збір за подання заявки у розмірі 4 224 фунтів стерлінгів і щорічний збір 4 199 фунтів стерлінгів.

Організатори з GGY менше 1,5 млн фунтів стерлінгів мають заплатити збір за подачу заявки в розмірі 938 фунтів стерлінгів і щорічний збір у розмірі 2 406 фунтів стерлінгів. Крім того, з отриманням ліцензії можуть бути пов'язані інші витрати, наприклад, оплата ліцензій на персональне управління (PML) і персональних функціональних ліцензій (PFL), які потрібні для виконання певних функцій у гральному бізнесі.

У Нідерландах існує лише один тип ліцензії на азартні ігри онлайн. Однак вона може охоплювати до чотирьох різних категорій:

Для обробки заявки на отримання ліцензії необхідно сплатити неповоротний збір у сумі 48 000 євро. Прийняття рішення триває до 6 місяців. Ліцензії надаються на строк до 5 років.

Організація азартних ігор та ведення грального бізнесу у Польщі дозволяється лише на підставі ліцензії, виданої міністерством фінансів або іншими уповноваженими органами.

Закон про азартні ігри розрізняє три типи регуляторних ліцензій:

В подальшому всі вони разом називатимуться "ліцензія". Тип ліцензії визначається видом азартної гри та процесом її видачі. Ліцензія на керування гральним казино, організацію букмекерських пунктів та бінго-залів надається строком на 6 років. Ліцензія на проведення лотереї діє протягом 2 років.

Новий режим регулювання азартних ігор набув чинності в Польщі 1 квітня 2017 року. Міжнародні організатори можуть подати заявку на отримання ліцензії лише на надання можливостей для ставок на спорт. Онлайн-казино, покер та бінго можуть пропонуватися лише монополістом у сфері азартних ігор, призначеним урядом країни.

Система оформлення ліцензії доволі складна. Відповідно до Закону про азартні ігри, в одному місці (місті чи селі) з населенням до 250 000 осіб може працювати лише одне казино. На кожні наступні 250 000 мешканців максимальна кількість дозволених казино збільшується на одне, але в одному воєводстві не може бути більше одного казино на загальну чисельність населення у 650 000 жителів. Якщо на отримання ліцензії з кількісними обмеженнями претендує більше одного грального організатора, міністр фінансів організує процедуру публічного тендеру.

Ліцензійні збори визначаються на підставі базової суми і підлягають сплаті при отриманні ліцензії. В цей час діють такі тарифи:

Також фірми зобов'язані забезпечити фінансові гарантії для захисту майнових інтересів учасників азартних ігор та виконання вимог щодо сплати податків на азартні ігри. Це може включати банківські або страхові гарантії, а також депонування відповідних коштів на банківському рахунку, визначеному органом, який видає ліцензії. Необхідне фінансове забезпечення:

Організатори азартних ігор повинні отримати гральну ліцензію і дозвіл на проведення азартних ігор. Ліцензія діє протягом 10 років, тоді як дозвіл має продовжуватися щорічно.

Щорічні внески для грального бізнесу становлять:

Окрім того, оператор онлайн-азартних ігор зобов'язаний щорічно вносити ліцензійний збір у сумі 300 тисяч євро, незалежно від його річного доходу (раніше цей збір визначався на основі обороту компанії й коливався від 15 600 до 312 000 євро на рік).

На додаток до цих ліцензійних витрат, уряд вимагає від організаторів мати мінімальний капітал на випадок, якщо вони не зможуть сплатити свої ліцензійні витрати. Ці гарантії залежать від виторгу підприємства. Однак у 2025 році вони зростуть до 1 млн євро, незалежно від загального доходу організатора.

Італійська влада встановлює такі податки для організаторів азартних ігор:

Італійський організатор зобов'язаний сплачувати податок у розмірі 3% від загальної суми бай-інів, зібраних під час проведення покерних турнірів. З 2020 року податкову ставку на значні лотерейні джекпоти збільшено з 12% до 23%. Виграші до 500 євро тепер оподатковуються за ставкою 12%.

Новий податковий режим застосовується до всіх видів азартних ігор, від лотерей до спортивних ставок. Змінна ставка підвищуватиметься разом із розміром виграшу.

Станом на зараз, в Італії діє 80 ліцензованих операторів iGaming, і прогнозується, що їхні доходи досягнуть 2,98 мільярда євро в 2024 році. Окрім цього, у 2022 році валовий ігровий дохід (GGR) перевищив 20 мільярдів євро.

Ставка податку на прибуток у Великій Британії - 19%. Крім того, гральний бізнес зобов'язаний додатково сплачувати збір у розмірі 15% своїх доходів. Ліцензія видається на п'ять років. Річна вартість ліцензії може змінюватись, залежно від виду гемблінг-діяльності та типу ліцензії, від 1,000 до 40,000 євро.

За даними звіту AGA Commercial Gaming Revenue Tracker, загальна сума GGR у 2023 році становила $66,5 млрд, що на 10% більше, порівнюючи з $60,5 млрд у 2022 році.

Станом на сьогодні, у Великій Британії виграші від азартних ігор не підлягають оподаткуванню.

Статистика гральної індустрії Комісії з азартних ігор показує, що загальна валова дохідність азартних ігор (GGY) зросла на 6,8% проти попереднього року і становить £15,1 млрд.

Ставка податку для всіх типів азартних ігор складає 29,5%, однак реальна податкова база варіюється в залежності від конкретного виду ліцензованих азартних ігор.

Власники ліцензій на онлайн-азартні ігри зобов'язані сплачувати збір у розмірі 1,95% від валового ігрового доходу (GGR) та вступний внесок, який покриває, зокрема, витрати на фонд профілактики залежності.

Такий самий збір діє для лотерей, у яких GGR перевищує 1 мільйон євро.

Податок на виграш (kansspelbelasting) встановлено на рівні 30,1% для будь-якого виграшу, що перевищує 449 євро, отриманого в результаті азартної гри.

У 2023 році загальний дохід від онлайн-ігор у Нідерландах, отриманий ліцензованими організаторами, досяг 1,39 мільярда євро. Це на 28% перевищує показники попереднього року.

Грошові виграші у лотереях, теле-бінго, букмекерських ставках, рекламних розіграшах та лотереях підлягають оподаткуванню прибутковим податком у розмірі 10%, якщо сума виграшу перевищує 2 280 злотих. Водночас, виграші від гральних автоматів, рулетки та бінго не оподатковуються.

Азартні ігри потрапляють під спеціальне податкове регулювання, причому розмір податку та податкова база змінюються в залежності від конкретного виду ігор і визначаються Міністерством фінансів.

Система оподаткування грального бізнесу в Румунії відзначається своєю складністю та суворістю серед країн Європи. Податок на валовий ігровий дохід (GGR) складає 16%, при цьому мінімальний річний платіж не може бути меншим за 100 тисяч євро. З 1 січня 2019 року було введено додатковий щомісячний податок у розмірі 2% від загальної суми витрат на участь у гральних заходах за місяць. Цей податок виплачується за рахунок депозитів гравців, фактично виступаючи як податок на їхні кошти.

У особливих випадках, виключно для операторів офлайн-казино, якщо податок на прибуток, отриманий від цієї діяльності, становить менше 5% від загальної виручки, відповідний оператор казино сплачує корпоративний податок у розмірі 5% від усієї виручки (обороту, а не GGR).

Виграші, що перевищують 15 000 євро, підлягають оподаткуванню за ставкою 1%.

Згідно з новими положеннями, 70% відрахувань від гральних організаторів спрямовуватимуться до державного бюджету, тоді як решту 30% уряд використовуватиме для фінансування ініціатив, спрямованих на відповідальне ставлення до азартних ігор.

Починаючи з 1 серпня 2022 року, податки на виграш встановлено на рівні:

Проте учасники казино, залів гральних автоматів, скретч-карт, випущених Національною лотереєю, а також покерних клубів, продовжують користуватися податковими пільгами, які застосовуються до доходів, що не перевищують 66,750 RON (приблизно 13,000 EUR).

Кожного року сплачується податок за ліцензію на онлайн-гемблінг, який становить 21% від валового ігрового доходу (GGR), але при цьому він не може бути меншим за 400 000 EUR на рік.

Легальні онлайн-оператори також повинні щорічно вносити 500 000 EUR за забезпечення відповідального підходу до азартних ігор.

Організатори азартних ігор зобов'язані сплатити новий адміністративний збір у розмірі 250 євро за кожне звернення до грального регулятора з метою аналізу документації, пов'язаної з інтеграцією або ресертифікацією нових онлайн-ігор. Ця плата застосовується незалежно від кількості ігор, включених у поданий запит на затвердження.

Незважаючи на всі ці виклики, Румунія залишається одним із найбільш динамічних ринків азартних ігор у Східній Європі, з річним GGR, що сягає майже 900 мільйонів євро.

У 2019 році вступила в силу норма, що забороняє будь-яку форму прямої або непрямої реклами букмекерських контор та інших видів азартних ігор з грошовими призами.

Звернімо увагу, що мова йде конкретно про заборону реклами виграшів, а не азартних ігор загалом.

Організатори азартних ігор зобов'язані отримати ліцензію від Комісії з азартних ігор для розміщення реклами. Вимоги ліцензування та практичні кодекси Комісії передбачають, що організатори повинні дотримуватися рекламних кодексів, які регулюються Управлінням рекламних стандартів (ASA). Ці кодекси мають на меті забезпечити, щоб реклама азартних ігор:

Реклама, що суперечить встановленим кодексам, повинна бути змінена або вилучена.

З 1 липня 2023 року у Нідерландах дозволено рекламувати азартні онлайн-ігри виключно в інтернеті. Це рішення призвело до припинення рекламних кампаній у громадських місцях, а також через традиційні медіа, такі як телебачення та радіо. Водночас, в інтернеті реклама повинна бути адресною і не спрямовуватися на "уразливі" групи: осіб молодше 23 років, дітей та тих, хто страждає від ігрової залежності.

Фінансування неспортивних подій було дозволено до 1 липня 2024 року, тоді як спортивних заходів – до 1 липня 2025 року. Проте, це можливо лише за умови, що головні контракти були підписані до 1 липня 2023 року.

Рекламування послуг офлайн-закладів ця заборона не стосується.

Незважаючи на те, що більшість видів азартних ігор у Польщі є легальними, їхня реклама досить обмежена. Закон про азартні ігри суворо забороняє рекламу та просування таких видів азартних ігор як:

Законодавство щодо азартних ігор також забороняє:

Окрім цього, відповідно до Закону про азартні ігри, рекламодавці зобов'язані постійно включати до своїх рекламних матеріалів попередження про небезпеки, пов'язані з азартними іграми, а також інформацію про наслідки участі в нелегальних азартних іграх.

У Польщі також дозволено рекламувати азартні ігри у формі взаємних чи букмекерських ставок.

Спектр обмежень щодо реклами азартних ігор в Румуніє порівняно незначний. Найбільш помітними обмеженнями реклами є:

Станом на сьогодні гральний бізнес в Україні має велике фіскальне навантаження. Тут одні з найвищих податків у Європі. Зокрема, згідно із законодавством, гральний бізнес платить до бюджету:

Крім того, гральний бізнес може сплачувати спеціальні податки, такі як податок на майно.

Щодо розміру ліцензійних зборів, то для різних категорій азартних ігор вони складають:

З 1 квітня 2024 року в Україні встановлено мінімальну заробітну плату у розмірі 8 000 гривень.

** До впровадження Державної системи онлайн-моніторингу організатори зобов'язані сплачувати потрійну щорічну ставку ліцензійних зборів.

З точки зору загального обсягу надходжень до державного бюджету, український гемблінг поки що не досягає середніх європейських рівнів, але вже показував тенденцію до зростання. Щоправда, це спостерігалося до введення заборони на рекламу легального грального бізнесу.

Так, за 2023 рік гральний бізнес сплатив 10,4 млрд грн податків. За ліцензії у сфері організації та проведення азартних ігор у 2023 році до держбюджету надійшло 1,969 млрд грн. Зокрема податки від компанії Cosmolot за 2023 рік склали 2,4 млрд. грн. А група компаній FAVBET у 2023 році сплатила в Україні майже 2,7 млрд грн податків.

Варто зазначити, що лише за перше півріччя 2024 року сфера азартних ігор поповнила бюджет на суму 8,4 мільярда гривень у вигляді сплачених податків.

Проте, ймовірно, позитивна тенденція може або зникнути найближчим часом, або значно сповільнитися через прийняття Урядом змін до Постанови від 17 травня 2024 року № 566 "Про деякі питання протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в Інтернеті". Ці зміни передбачають заборону реклами азартних ігор та букмекерських контор, а також обмежують можливість спортсменів використовувати символіку спонсорів на публічних заходах.

Це відбулося за два місяці до початку літньої Олімпіади 2024 року. Під заборону та потенційні штрафи потрапили лише ті компанії, які мають ліцензії та легально функціонують на вітчизняному ринку азартних ігор. Незаконні оператори залишилися поза увагою. У результаті, майже всі зазнали втрат:

У плюсі опинилися лише нелегали та корумповані посадовці, які завдяки їм живуть.

З огляду на наше прагнення приєднатися до ЄС, доцільно впроваджувати в Україні передові європейські практики, а не намагатися повернути часи повної заборони грального бізнесу і панування нелегального ринку.

Насамперед із європейської практики варто взяти чітку градацію у системі оподаткування та ліцензування залежно від видів діяльності компаній-організаторів грального бізнесу та жорстку прив'язку обсягів податкового навантаження у відсотках до GGR, як це зроблено майже всюди і, безумовно, логічну схему уникнення подвійного оподаткування доходів компаній та низький рівень податків на виграші разом із встановленням мінімального неоподаткованого обсягу.

Варіант унікалізації тексту: До речі, всі ці положення вже давно створені та представлені у парламенті в рамках законопроєкту №2713-д "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор та лотерей".

Цей документ визначає наступні податкові положення для офіційних організаторів азартних ігор в Україні:

Для забезпечення ефективного контролю за діяльністю легальних компаній, що надають послуги в сфері азартних ігор, необхідно впровадити Державну систему онлайн-моніторингу (ДСОМ) у галузі гемблінгу. Ця система надає національному регулятору можливість у реальному часі отримувати дані про всі транзакції, що проводяться на веб-сайтах організаторів азартних ігор, а також про функціонування гральних автоматів у казино. Таким чином, завдяки ДСОМ держава може ефективно здійснювати нагляд за дотриманням законодавства у сфері азартних ігор, запобігати шахрайству та виявляти порушення правил. Крім того, система сприяє збору статистичних даних про гральну індустрію, що є важливим для формування ефективної політики в цій галузі.

Слід підкреслити, що регулювання реклами гемблінгу в ЄС не передбачає її повного заборонення, а демонструє застосування складного диференційованого підходу. Цей підхід спрямований на сприяння розвитку гральної індустрії, одночасно обмежуючи потенційно негативні наслідки надмірного захоплення грою серед певних груп населення.

Зараз у Європі відсутня уніфікована політика чи стандартизований підхід до регулювання ринку азартних ігор, однак існують спільні принципи та практичні приклади, які варто аналізувати та впроваджувати в Україні.

Related posts